Abonnementsvilkår
Abonnementsvilkår for Foodlyon
Definitioner
Administrator: En virksomhed, der har ret til at administrere én eller flere aftaler på vegne af en bogføringspligtig virksomhed ved hjælp af et Administratormodul. Dette kan f.eks. være en ekstern revisor, bogholder eller en administrator, der håndterer en gruppe af aftaler.
Aftale: Enhver aftale, der oprettes i foodlyon, herunder Administratormoduler.
Bogføringspligtige: Virksomheden, hvis regnskab behandles og administreres i foodlyon.
Dataansvarlig: Det organ, der bestemmer formålene og midlerne til behandlingen af personoplysninger.
Databehandler: Det organ, der behandler personoplysninger på vegne af den dataansvarlige.
Personoplysninger: Enhver oplysning, der kan henføres til en identificeret person, eller data, der direkte eller indirekte kan bruges til at identificere en person.
1. Abonnementsvilkår for brug af Foodlyon
1.1 Kunden, som tiltræder disse Abonnementsvilkår og Foodlyon ApS, CVR-nr: 37813435 («Leverandøren»), indgår aftale om Kundens adgang til og brug af Servicen (Abonnementet), der er en online baseret standardservice, der tilgås via en internetbrowser.
1.2 Oprettelse af en aftale kan kun foretages af personer med den nødvendige bemyndigelse. Det er den bogføringspligtiges eller administratorens ansvar at sikre, at alle stamoplysninger (CVR-nummer, navn, adresse m.v.) i applikationen er opdaterede.
1.3 Indgåelse af Abonnementet er betinget af, at Kunden og Leverandøren har indgået en aftale.
1.4 Indgåelse af Abonnementet er også betinget af, at Kunden samtidig særskilt tiltræder Leverandørens Databehandlingsvilkår for Servicen, som herefter bliver en integreret del af disse Abonnementsvilkår.
1.5 Brugeren skal til enhver tid være orienteret omkring indholdet af disse Vilkår og anvende Applikationen i overensstemmelse hermed.
2. Ikrafttræden og varighed
2.1 Abonnementet træder i kraft på den dato, hvor begge parter underskriver aftalen, medmindre en anden ikrafttrædelsesdato er specificeret i aftalen. Abonnementet forbliver gyldigt, indtil det enten ophører i henhold til de aftalte opsigelsesregler eller ophæves af en af parterne (Abonnementsperioden).
3. Opsigelse af abonnementet
3.1 Abonnementet kan opsiges af Kunden med et varsel på 90 dage til udgangen af en måned og af Leverandøren med et varsel på 120 dage til udgangen af en måned.
3.2 Kunden skal sende sin opsigelse via e-mail til bogholderiet. Kontaktoplysninger fremgår nedenfor under afsnittet ” kontaktoplysninger”.
3.3 Hvis Leverandøren opsiger Abonnementet, vil opsigelsen blive sendt til den e-mailadresse, som Kunden har registreret i Servicen under kontaktoplysninger eller angivet i Aftalen.
3.4 Uopsigelighed gælder kun, hvis det er specifikt angivet i kontrakten. Opsigelsesvarslet er altid tre måneder. Ved manglende overholdelse pålægges et gebyr på 3.000 kr. eller et beløb svarende til den forventede fortjeneste for opsigelsesperioden, afhængigt af hvilket beløb der er højst.
Betingelser for returnering af udstyr
3.5 Hvis udstyret ikke returneres rengjort inden for 10 arbejdsdage efter opsigelsen, skal kunden betale en erstatning svarende til værdien af det manglende hardware svarende til nypris.
3.6 Kasseskuffen skal ligeledes returneres rengjort, og alle tilhørende nøgler skal afleveres. Hvis dette ikke overholdes, vil kunden blive opkrævet erstatning svarende til prisen på en ny kasseskuffe.
4. Brugsadgang
4.1 Ved indgåelse af Abonnementet får Kunden brugsret til Servicen i hele Abonnementsperioden. Brugsretten indebærer, at Kunden kan anvende Servicen i sin egen interne virksomhedsdrift for det eller de CVR-numre, der er angivet i Aftalen.
4.2 Kunden tildeles en superbrugeradgang og kan selv løbende oprette eller nedlægge yderligere brugere.
4.3 Antallet af brugere, Kunden kan oprette i Servicen, må ikke overstige det antal, der er specificeret i Aftalen.
4.4 Alle oprettede brugere skal som minimum være aktive i Servicen i den gældende betalingsperiode. Kunden betaler abonnementsafgift baseret på det faktiske antal oprettede brugere og eventuelt tilkøbte delmoduler, i henhold til Aftalen.
4.5 Leverandøren opgør hver måned antallet af brugere, Kunden har oprettet, og dette vil fremgå af fakturaen. Fakturering sker som udgangspunkt månedsvis, medmindre andet er aftalt.
4.6 Brugere, der overstiger det aftalte antal, faktureres ved førstkommende afregning, gældende fra oprettelsesmåneden.
4.7 Brugsretten til Servicen er udelukkende forbeholdt Kunden, dennes ansatte samt eksterne personer, der leverer ydelser til Kunden, og hvor adgang til Servicen er nødvendig for levering af disse ydelser.
4.8 Kunden er ansvarlig for, at både ansatte og tredjeparter respekterer Abonnementsvilkårene.
5. Immaterielle rettigheder
5.1 Kunden erhverver ingen immaterielle rettigheder, men får udelukkende en ikke-eksklusiv, tidsbegrænset og betinget brugsret i overensstemmelse med de vilkår og betingelser, der fremgår af disse Abonnementsvilkår samt parternes Aftale.
6. Leverandørens ændring af servicen
6.1 Leverandøren forbeholder sig ret til løbende at opdatere og ændre Servicen, herunder dens funktionalitet, design og processer, hvilket kan påvirke Kundens anvendelse og værdi af Abonnementet. Sådanne ændringer kan gennemføres uden forudgående varsel.
6.2 Ændringer af Servicen betragtes ikke som en ændring af Abonnementsvilkårene. Support er enten inkluderet i abonnementet helt eller delvist eller tilbydes mod særskilt betaling. Hvis support kræver særskilt betaling, vil Leverandøren informere Kunden herom, inden supporten iværksættes.
7. Support
7.1 Som en del af Abonnementet har Kunden adgang til Servicens Support. Supporten kan kontaktes af Kundens superbruger inden for 24/7 på WhatsApp (Kontakt bliver udleveret i forbindelse med aftale). Supporten dækker teknisk bistand til umiddelbare problemer, der kan løses via telefon eller e-mail.
7.2 Yderligere supportydelser kan tilkøbes i henhold til Leverandørens prisliste. Supplerende support, som ikke er inkluderet i Abonnementet, leveres i overensstemmelse med Leverandørens salgs- og handelsbetingelser og faktureres separat.
8. Kundens data
8.1 Kunden ejer fulde rettigheder til de data, som denne indlæser i Servicen, enten via brug eller manuelt. Leverandøren behandler kun Kundens data i overensstemmelse med Kundens instrukser og anvender dem ikke til egne formål. Leverandøren har heller ingen tilbageholdelsesret i Kundens data. Data, som enten genereres af Leverandøren eller automatisk skabes af Servicen i forbindelse med brugen heraf – herunder Kundens anvendelse eller overvågning af Servicen – må udelukkende anvendes af Leverandøren til at levere Servicen til Kunden. Leverandøren anonymiserer desuden udvalgte data for Kunden, som denne accepterer kan overføres til Leverandøren i anonymiseret form. Disse data kan anvendes til statistiske formål, forbedring af Servicen og lignende.
9. Tilgængelighed og performance af Servicen
9.1 Leverandøren tilstræber at sikre høj driftsstabilitet for Servicen, men kan ikke holdes ansvarlig for nedbrud eller driftsforstyrrelser, der skyldes forhold uden for Leverandørens kontrol. Dette inkluderer eksempelvis strømsvigt, tekniske fejl på udstyr, internetforbindelser, telekommunikationsproblemer eller lignende.
9.2 Hvis ændringer i vilkårene for Google Play og/eller Apple App Store medfører, at Leverandørens mobile apps bliver utilgængelige i en periode, betragtes dette ligeledes som forhold uden for Leverandørens kontrol.
9.3 Ved nedbrud eller driftsforstyrrelser vil Leverandøren arbejde på at genoprette normal drift hurtigst muligt.
9.4 For at sikre løbende vedligeholdelse og opdatering af Servicen vil Leverandøren gennemføre planlagte servicevinduer, hvor Servicen helt eller delvist kan være utilgængelig. Leverandøren tilstræber at placere sådanne servicevinduer uden for tidsrummet 7:00-18:00, så eventuelle gener for Kunden minimeres. Servicevinduer, der kræves af driftsmæssige eller sikkerhedsmæssige årsager og vurderes som hastende, udføres dog straks.
9.5 Servicens stabilitet og ydeevne afhænger til dels af Kundens udstyr, signalstyrken for datatransmission, internetforbindelse mv. Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for manglende stabilitet eller ydeevne som følge af sådanne forhold. Kunden er bekendt med, at løsningen på disse problemer kan kræve opgradering af udstyr eller kommunikationslinjer fra Kundens side.
10. Priser og Betingelsesvilkår
10.1 Kunden betaler et vederlag (abonnementsafgift) for Abonnementet og anvendelsen af Servicen i henhold til de priser, der fremgår af Aftalen.
10.2 Der kan pålægges yderligere vederlag ud over abonnementsafgiften. Dette kan eksempelvis omfatte omkostninger fra tredjepartsleverandører, såsom SMS-leverandører, eller betaling for tilkøbte moduler, som ikke er specificeret i denne Aftale.
10.3 Alle priser er angivet ekskl. moms.
10.4 Medmindre andet er anført i Aftalen, kan Leverandøren ændre abonnementsafgiften og øvrige priser med et varsel på 30 dage. Varslingen sker via e-mail til den adresse, som Kunden har registreret under kontaktoplysninger i Servicen eller som er oplyst i Aftalen. Ændringer i priser og abonnementsafgifter betragtes ikke som en ændring af de overordnede abonnementsvilkår.
10.5 Den første faktureringsperiode løber fra Abonnementets ikrafttrædelsesdato til udgangen af indeværende måned. Herefter faktureres Kunden månedligt forud.
10.6 Fakturaer forfalder til betaling 8 dage efter fakturadato, medmindre andet er aftalt.
10.7 Hvis betaling udebliver eller forsinkes, kan Leverandøren med 14 dages varsel og uden ansvar suspendere Kundens adgang til Servicen, indtil den forfaldne betaling er modtaget. Ved forsinket betaling kan Leverandøren opkræve renter på 2% pr. påbegyndt måned fra forfaldsdatoen og frem til beløbet er betalt, jf. bestemmelserne om Kundens misligholdelse. Derudover forbeholder Leverandøren sig retten til at opkræve et genopretningsgebyr på 799 kr., som skal betales, før adgangen til Servicen genåbnes.
11. Overdragelse af abonnementet
11.1 Kunden kan overdrage sit Abonnement på Servicen, herunder alle tilhørende rettigheder og forpligtelser i henhold til Abonnementet eller Aftalen, til en tredjepart uden forudgående godkendelse fra Leverandøren. Overdragelsen kræver dog, at den nye aftalepart skriftligt tiltræder Abonnementsvilkårene, Leverandørens Databehandlingsvilkår for Servicen samt Aftalen overfor Leverandøren. Kunden hæfter fortsat for betalinger, der vedrører perioden, hvor Kunden var part i Aftalen med Leverandøren, uanset overdragelsen.
11.2 Derudover kan Kunden frit overdrage sit Abonnement og de tilhørende rettigheder og forpligtelser til en virksomhed, som Kunden ejer mindst 50 % af kapitalandelene i, eller til en virksomhed, der ejer mindst 50 % af Kundens kapitalandele.
11.3 Leverandøren kan tilsvarende overdrage aftaleforholdet med Kunden til en tredjepart uden forudgående samtykke fra Kunden.
12. Behandling af personoplysninger
12.1 Når Kunden anvender Servicen, behandler Leverandøren personoplysninger på vegne af Kunden og fungerer dermed som databehandler for Kunden.
12.2 Al behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med Leverandørens Databehandlingsvilkår for Servicen. Disse vilkår udgør parternes databehandleraftale og regulerer Leverandørens behandling af de personoplysninger, Kunden overlader til Leverandøren som led i levering af Servicen samt eventuelle supplerende ydelser.
12.3 Kunden accepterer Databehandlingsvilkårene som en forudsætning for Abonnementet, og disse vilkår indgår som en integreret del af Abonnementsvilkårene.
13. Underleverandører
13.1 Leverandøren benytter underleverandører til at opfylde sine forpligtelser i henhold til Abonnementet med Kunden. Hvis underleverandørerne får overdraget behandlingen af personoplysninger, gælder bestemmelserne i afsnittet “Behandling af personoplysninger” ovenfor.
14. Fortrolighed og diskretion
14.1 Leverandørens personale er forpligtet til at opretholde fortrolighed om Kundens forhold, der ikke er offentligt kendte. Leverandøren sikrer desuden, at underleverandører og andre, der bistår med leverancen til Kunden, pålægges tilsvarende fortrolighedsforpligtelser.
14.2 Kun personer, der har et nødvendigt behov for adgang til Kundens oplysninger for at kunne opfylde Leverandørens forpligtelser, må autoriseres hertil. Leverandøren vurderer løbende disse autorisationer og sørger for at lukke adgange, når autorisationer udløber eller ophører.
15. Kundens ansvar for brugeradgange
15.1 Kunden er ansvarlig for sin egen anvendelse af Servicen samt for al brug, der finder sted via de brugeradgange, som er tildelt eller oprettet af Kunden.
15.2 Kunden skal sikre fortroligheden af sine brugeradgange og tage de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at undgå, at disse kompromitteres.
16. Kundens øvrige forpligtelser
16.1 Kunden skal sikre, at Servicen ikke anvendes på en måde, der kan skade Leverandørens navn, omdømme eller goodwill, eller på en måde der er i strid med gældende lovgivning eller anden relevant regulering. En sådan overtrædelse betragtes altid som en væsentlig misligholdelse.
17. Ændringer til abonnementsvilkårerne
17.1 Medmindre andet er aftalt i Aftalen, kan Leverandøren ændre Abonnementsvilkårene med et varsel på 30 dage ved at sende de ændrede vilkår til Kundens kontaktperson via e-mail. Den gældende version af Abonnementsvilkårene vil desuden altid være tilgængelig på Leverandørens hjemmeside www.foodlyon.dk.
17.2 Hvis Kunden ikke ønsker at acceptere de varslede ændringer, kan Kunden opsige sit Abonnement med det aftalte varsel. Udover opsigelsen har Kunden ikke yderligere rettigheder som følge af ændringerne i Abonnementsvilkårene.
17.3 Kunden accepterer eksplicit, at fortsat brug af Servicen efter ændringerne i Abonnementsvilkårene udgør en accept af de ændrede vilkår. Det er Kundens ansvar at holde sig opdateret om eventuelle ændringer.
18. Leverandørerens misligeholdelse og ansvar
18.1 Servicen leveres som en standardiseret service “som den er” og uden særlige garantier.
18.2 Kunden er indforstået med, at Servicen kan indeholde mindre fejl eller uhensigtsmæssigheder, som ikke væsentligt påvirker brugen af Servicen. Leverandøren garanterer ikke, at sådanne forhold afhjælpes, og eventuelle rettelser vil normalt blive håndteret i forbindelse med en opdatering af Servicen. Kunden accepterer, at sådanne mindre fejl ikke kan betragtes som misligholdelse.
18.3 For væsentlige fejl i Servicen forpligter Leverandøren sig til at afhjælpe disse inden rimelig tid. Hvis Leverandøren ikke afhjælper fejlen, og det væsentligt påvirker Kundens brug af Servicen, har Kunden ret til at opsige Abonnementet uden varsel. I sådanne tilfælde har Kunden krav på tilbagebetaling af en forholdsmæssig del af en forudbetalt abonnementsafgift, svarende til den del, der dækker perioden efter opsigelsesdatoen. Kunden kan ikke fremføre andre krav vedrørende misligholdelse, herunder krav om erstatning for direkte tab, følgeskader eller indirekte skader.
18.4 Leverandøren er ansvarlig for fejl og mangler i de tjenesteydelser, der er omfattet af Abonnementet, i henhold til gældende danske retsregler, dog med de begrænsninger, der fremgår af disse Abonnementsvilkår.
18.5 Kunden skal straks reklamere over mangler, når disse er eller burde være konstateret. Reklamationsretten bortfalder 1 måned efter, at manglen er eller burde være opdaget.
18.6 Hvis Leverandøren overskrider en aftalt leveringstid med mere end 10 arbejdsdage, og forsinkelsen har en væsentlig betydning for Kunden, kan Kunden opsige Abonnementet uden varsel. I sådanne tilfælde kan Kunden få tilbagebetalt en forholdsmæssig del af en forudbetalt abonnementsafgift, svarende til perioden efter opsigelsen. Kunden kan ikke gøre andre krav gældende på grund af forsinkelsen og kan ikke kræve erstatning for direkte tab, følgeskader eller indirekte skader.
18.7 Leverandøren er ikke ansvarlig for, hvordan Kunden bruger Servicen, eller for tab, opfattelser eller misforståelser, der måtte opstå som følge af Kundens brug.
18.8 Leverandørens erstatningspligt dækker kun Kundens direkte tab, og omfatter ikke indirekte tab såsom driftstab, øgede driftsudgifter, mistede besparelser, tabt fortjeneste, tab af data eller udgifter til genskabelse af data.
18.9 Leverandøren er kun forpligtet til at erstatte Kundens økonomiske tab som følge af en væsentlig misligholdelse i forbindelse med Leverandørens leverancer, med de nævnte erstatningsfritagelser.
18.10 Leverandørens samlede erstatningsansvar er begrænset til det beløb, som Leverandøren har modtaget i betaling under Abonnementet for de 6 måneder, der umiddelbart går forud for det ansvarspådragende forhold. Hvis Abonnementet ikke har været i kraft i 6 måneder på skadestidspunktet, beregnes ansvarsbegrænsningen som gennemsnittet af de beløb, der er modtaget i de måneder, Abonnementet har været i kraft, ganget med 6. Beløbet kan dog aldrig overstige 30.000 kr
19. Produktansvar
19.1 Leverandøren er ansvarlig for produktskader forårsaget af Leverandørens leverancer og software i henhold til gældende ufravigelig lovgivning. Udover dette påtager Leverandøren sig ikke yderligere produktansvar.
19.2 Leverandørens ansvar i forbindelse med produktskader er desuden underlagt den beløbsmæssige begrænsning, der er angivet under punktet “Leverandørens misligholdelse og ansvar”, medmindre dette er i strid med præceptiv lovgivning.
20. Kundens misligeholdelse
20.1 Hvis Kunden væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til Abonnementsaftalen, er Leverandøren berettiget til at opsige aftalen om Abonnementet samt tilknyttede aftaler uden forudgående krav om afhjælpning og kan kræve erstatning i henhold til dansk rets almindelige regler.
20.2 Ved manglende rettidig betaling af en faktura suspenderes Kundens adgang til Servicen, indtil betalingen er modtaget i overensstemmelse med de angivne betalingsbetingelser under punktet “Priser og betalingsvilkår” ovenfor. Leverandøren vil i så fald fortsat have krav på betaling af Abonnementsafgift for suspensionsperioden.
20.3 Hvis Kunden ikke har betalt et udestående beløb inden for den angivne frist i 2. betalingspåmindelse, anses dette som væsentlig misligholdelse, hvilket giver Leverandøren ret til at ophæve Abonnementet.
21. Force majeure
21.1 Leverandørens forpligtelser under Abonnementet udskydes i tilfælde af force majeure, hvilket omfatter forhold, der ligger uden for Leverandørens umiddelbare kontrol. Dette inkluderer, men er ikke begrænset til, krig, optøjer, terrorhandlinger, opstande, strejker, brande, naturkatastrofer, valutarestriktioner, import- eller eksportrestriktioner, afbrydelser i eller svigt i energiforsyning, offentlige dataanlæg og kommunikationssystemer, virus, cyberterror, hackerangreb samt force majeure-situationer hos underleverandører, som Leverandøren ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse.
21.2 Yderligere forhold, der opstår hos Leverandøren eller anvendte underleverandører, og som medfører, at Leverandøren ikke er i stand til at opfylde sine forpligtelser overfor Kunden, og som ikke kan overvindes uden uforholdsmæssigt store omkostninger for Leverandøren, betragtes ligeledes som force majeure.
22. Brug af kunden som reference
22.1 Leverandøren har ret til at inkludere Kunden på sin referenceliste og som reference på Leverandørens hjemmeside, herunder med virksomhedens navn og logo. Leverandøren må derimod ikke anvende Kundens navn eller logo i markedsføringsøjemed uden en særskilt aftale.
22.2 Yderligere forhold, der opstår hos Leverandøren eller anvendte underleverandører, og som medfører, at Leverandøren ikke er i stand til at opfylde sine forpligtelser overfor Kunden, og som ikke kan overvindes uden uforholdsmæssigt store omkostninger for Leverandøren, betragtes ligeledes som force majeure.
23. Tvister
23.1 Aftalen er underlagt dansk ret, og eventuelle tvister, der ikke kan løses i mindelighed, skal afgøres i Danmark i henhold til dansk ret ved Retten i Kolding. Retsplejelovens henvisningsregler til Landsretten og Sø- og Handelsretten forbliver dog gældende.
24. Gyldighed
Disse Vilkår er gyldige fra d. 18. februar 2025 og erstatter tidligere vilkår.
Foodlyon ApS
CVR: 37813435
Tlf: 50 22 52 00
Mail: [email protected]